El cercle complet de l'educació Infantil 360, l'innovador projecte de Vedruna Centelles

Després de 4 anys el projecte pedagògic ara està plenament consolidat

Al setembre del 2021 l'escola Vedruna Centelles va posar en marxa un projecte pedagògic per a l'etapa d'Educació Infantil anomenat “Infantil 360°”. En el seu quart any de funcionament, aquest projecte que va començar amb la implicació de l'equip de mestres d’infantil i el suport de l'equip directiu, ja està plenament consolidat.

Una de les característiques destacades d'aquest projecte és l'acollida matinal amb les tutores referents d'infantil, que aposta per un inici de jornada més flexible, pensada per adaptar-se a les necessitats de les famílies. De 8 a 9 del matí, els infants entren gradualment a l'aula, on poden esmorzar, jugar per racons o realitzar propostes manipulatives tot interactuant amb els companys, companyes i mestres abans de començar les activitats del dia amb el grup classe. Aquest model permet una integració més suau i personalitzada.

Entre les 9 i les 13 h, l'activitat se centra en l'establiment de rutines i aprenentatges amb metodologies actives, que busquen fomentar l'autonomia, l'exploració, el creixement personal i la creativitat dels més petits. A partir de les 13 h, es duu a terme el menjador pedagògic, una de les peces clau del projecte. Els nens i nenes mengen a les aules amb les seves tutores. Durant aquest espai-temps de convivència, els infants participen en les tasques de preparació de la taula, de recollida i neteja dels estris. Els infants de tres anys, poden dormir a la seva aula, un cop acabat de dinar. L’aula es transforma en un menjador pedagògic, un espai de conversa i interacció diferent a l’habitual on es promouen hàbits d’alimentació saludable, de neteja i d’ordre.

El cercle complet de l'educació Infantil 360, l'innovador projecte de Vedruna Centelles 2

A les tardes, els nens i nenes participen en Espais intercicle, on es barregen alumnes d'I3, I4 i I5 amb propostes diverses pensades a cada aula amb objectius diferents. D'aquesta manera es treballa la responsabilitat, es reforcen els aprenentatges, es creen vincles, es desenvolupen les habilitats socials, es fomenta la cooperació i empatia, s’estimula el llenguatge i es desenvolupa el sentit crític.

A partir de les 17 h, es duu a terme l'English Snack a càrrec d’una tutora, la mestra especialista en anglès i/o de l'auxiliar de conversa nadiua. Es tracta d’una immersió en anglès mitjançant jocs, cançons i activitats lúdiques, que s'allarga fins a les 18 h per a les famílies que ho necessiten.

Cada grup classe té dues tutores que els acompanyen els infants cada dia de 8 a 18 durant els tres anys de l’etapa. Comptar amb aquests dos referents estables al llarg dels tres anys permet fer un seguiment continu, facilita conèixer a fons a cada infant per acompanyar-lo en les seves necessitats i, el més important, afavoreix la creació d’un vincle de confiança.

Aquest projecte innovador posa el focus en la relació constant entre les mestres tutores referents i l'alumnat i s’adapta les necessitats actuals de les famílies sense que això suposi un cost afegit a les famílies a l’hora d’utilitzar el servei matinal, el servei de menjador o la proposta extraescolar.