La realitat de les xarxes que no volem acceptar

Sabies que els joves de Catalunya passem una mitjana de més de 30 hores setmanals a les xarxes socials? És gairebé una jornada laboral!

Sabies que els joves de Catalunya passem una mitjana de més de 30 hores setmanals a les xarxes socials? És gairebé una jornada laboral!

Ahir em vaig llegir d’una tirada “Segrestats per les xarxes” el nou llibre de Cristina Fernández Rovira i Santiago Giraldo Luque, editat per Eumo Editorial. La lectura, ha estat un xoc de realitat per a mi que m’ha fet decidir a escriure aquestes línies.

Els autors ens ofereixen la seva visió del tema contrastada per una àmplia recopilació d’estudis que demostren com els mòbils, i sobretot les xarxes socials, estan perjudicant els joves en aspectes tan fonamentals com la salut i la sociabilitat.

Una addicció en tota regla

El que més em va horroritzar és la poca consciència que tenim d’un problema, que ja es considera una addicció. En els estudis exposats en el llibre, veiem que hi ha hores de diferència entre l’estona que els enquestats creuen estar amb el mòbil i l’estona que hi estan realment.

És sorprenent veure la relació que hi ha entre la seva utilització i els problemes de salut mental que, cada vegada més, afecten joves i adolescents arreu de Catalunya i del món. Tots ens ensumem que hi tenen alguna cosa a veure, però no som capaços de reduir les hores de pantalla, i les dades són alarmants.

Una societat adormida

Els autors posen èmfasi també en com les noves tecnologies han aconseguit el que semblava impossible: Una societat que no reivindiqui els seus drets.

En els grups de discussió realitzats entre el 2019 al 2022, s’aprecia un canvi en l’opinió, sobretot després de la pandèmia, dels usuaris pel que fa a l’explotació de les seves dades per part de les empreses tecnològiques:

Grup de discussió, 2020: Els usuaris som com titelles que publiquem gratuïtament un contingut [...] que produeix milers de dades que fan que [...] se’n beneficiïn amb abundants quantitats de diners.

Grup de discussió, 2021: Creiem que el que fem nosaltres és comprar un servei amb les nostres dades. [...] Un no pot viure sense l’altre i viceversa.

Treballar per Sillicon Valley?

Passant a un punt de vista professional, és interessant plantejar-se la perillosa dependència que tenim de les plataformes tecnològiques per guanyar-nos la vida.

Com a professional del màrqueting digital, entenc que les xarxes socials són vitals per crear comunitat per als clients, però queda clar que és imprescindible crear un vincle prou fort com per portar els usuaris cap a la pàgina web de l’empresa, que se subscriguin a la newsletter, que s’instal·lin una app... Espais propis lluny del domini de Sillicon Valley (o en menys mesura), on es pot donar un servei digital segons els nostres valors.
A tu et pot passar el mateix

Trobo “Segrestats per les xarxes” una lectura obligada per prendre consciència de la influència de les xarxes a la societat actual.

I encara la trobo més imprescindible si et dediques al màrqueting i/o a la comunicació.

Per mi, ha marcat un abans i un després en la percepció que tinc de l’ús del mòbil en el dia a dia. N’estic segur que a tu et pot passar el mateix.



Oriol Sardà, Expert en Màrqueting Digital